Biennal d’art contemporani català 2020

BIENNAL D'ART CONTEMPORANI CATALÀ 2020

Pep Agut, Carmen Anzano, Sergi Barnils, Tom Carr, Martín Carral, Pep Codó, Neus Colet, Carles Delclaux, Maria Fabre, Lourdes Fisa, Joanpere Massana, Enric Pladevall, Vicenç Viaplana, Joan Pere Viladecans, Joan Fontcuberta

Del 14 de maig de 2021
al 29 d’agost de 2021

Per les successives edicions de la Biennal d’Art Contemporani Català hi han passat més de mig miler d’artistes. Les seves contribucions aspiraven a oferir, tal com s’assenyalaven als catàlegs publicats, “un panorama ampli de la innovació i la creativitat en l’àmbit de la recerca plàstica que es fa avui al nostre país”. Des de 1977 en què Sant Cugat del Vallès va acollir la primera mostra fins ara el 2021, l’art ha canviat perquè el món ha canviat.

Vivim en la hipermodernitat caracteritzada per la velocitat, l’acceleració i la immediatesa. Interessa el present i no el passat. Els valors que s’afanyen a formatar la nostra sensibilitat venen encapsulats en una cultura digital aclaparadora. Internet, les xarxes socials, la telefonia mòbil i l’omnipresència de les càmeres de vigilància han configurat un nou paisatge tecnològic, en què imatges i dades proporcionen les noves eines de control social. Aleshores, potser plantar cara a aquesta situació esdevé la nova responsabilitat de l’artista.

Els organitzadors Canals-Galeria d’Art, Bonart Cultural i Fundació Lluís Coromina han volgut tirar endavant aquesta especial edició de la Biennal. La mostra que ha estat sota la curadoria de Josep Canals, i la supervisió del crític d’art i editor de Bonart, Ricard Planas, té dos vessants: el primer, una selecció d’autors que han participat en la biennal i amb els quals els coordinadors de l’exposició hi tenen una especial predilecció.

Molts dels artistes d’aquesta Biennal, actualment són artistes molt destacats a escala internacional. De cada un dels autors s’ha seleccionat una obra de petit i mitjà format.

Aquestes obres s’interrelacionen entre elles amb temes com la natura com a punt nuclear. Les obres provenen dels fons dels mateixos artistes o de Canals galeria, Bonart Cultural, la Fundació Lluís Coromina i la Col·lecció Cal Cego.

Així mateix, també s’ha fet una selecció dels escrits dels diferents jurats que hi han participat i que també trobarem en l’espai expositiu. En el jurat de la biennal hi han participat crítics i historiadors de reconegut prestigi.

Per la segona vessant de l’exposició, s’ha convidat l’artista Joan Fontcuberta que ha elaborat un treball videogràfic que reflecteix els 591 autors que amb el temps han participat en la Biennal i de la qual l’autor ens parla amb les següents paraules:
“Aquest vídeo és un homenatge a la Biennal d’Art Contemporani Català, a l’esforç que ha significat i al fervor dels que hi han participat. Però és també una obra de reciclatge crític: la història de la mateixa Biennal es converteix en un material de treball passat pel sedàs del tèrbol motor de recerca de Google. L’estructura és ben senzilla: cada un dels noms dels artistes participants ha estat objecte d’una cerca a Google i s’ha col·leccionat en tots els casos la primera pàgina de resultats que s’obté. La seqüència d’aquestes pàgines, parafrasejant el mandat de la Biennal explicitat abans, ofereix un panorama ampli –del rastre que queda a Internet– de la innovació i la creativitat i etc… Són les empremtes erosionades pel temps i per tant, un motiu per dilucidar qüestions de reconeixement i memòria”.

Aquesta singular Biennal s’exposarà de febrer a abril a la Fundació Lluís Coromina -espai Isern Dalmau- a Barcelona, i de maig a agost a la Fundació Cabanas a Sant Cugat del Vallès.

Els artistes que mostren les seves obres, en una o altra fundació, són: IGNASI ABALLÍ, PEP AGUT, ENRIC ANSESA, CARMEN ANZANO, SERGI BARNILS, TOM CARR, MARTÍN CARRAL, LÚA CODERCH, PEP CODÓ, NEUS COLET, CARLES DELCLAUX, XAVIER ESCRIBÀ, MARIA FABRE, LOURDES FISA, JOAN FONTCUBERTA, JOANPERE MASSANA, ROSER ODUBER, PEREJAUME, ENRIC PLADEVALL, YURIAN QUINTANAS, VICENÇ VIAPLANA i J.P. VILADECANS. A la mostra de Sant Cugat s’hi han incorporat les obres de J. P. VILADECANS, ENRIC PLADEVALL, VICENÇ VIAPLANA i PEP AGUT.

Galeria Fotogràfica

Exposició: