El Procés a punta de Bic

EL PROCÉS A PUNTA DE BIC

Una exposició per la llibertat

Dibuixos, fets amb bolígraf, de Jordi Magrià

Del 28 de febrer de 2020
al 15 de març de 2020

Era el primer d’octubre de 2017 quan Jordi Magrià va decidir de recuperar el seu hobby: fer dibuixos amb bolígraf. Preveia estar moltes hores al col·legi electoral per defensar el referèndum, de manera que va procurar-se una distracció. Va agafar un bolígraf, una llibreta i una fotografia del president Puigdemont. ‘Mentre defensava el col·legi, vaig decidir de pintar la persona que ens havia permès d’arribar fins allà’, explica Jordi Magrià, conegut a les xarxes com a ‘Bicman‘.

El dibuix de Puigdemont, fet en un dia històric, va ser desat en un calaix. Però quan van empresonar Jordi Cuixart i Jordi Sànchez, Magrià va tenir la necessitat de fer alguna cosa. Aquest il·lustrador, acostumat a fer dissenys amb l’ordinador, va tornar a agafar el bolígraf. Se li va acudir que podia pintar Cuixart i Sánchez. Volia fer arribar el seu retrat a les famílies. Una mostra de suport. Una manera de dir-los que la societat els feia costat.

Però després de Cuixart i Sánchez van entrar a la presó els consellers. Llavors va fer el dibuix de Quim Forn i Oriol Junqueras. Aquesta vegada no sabia com fer-lo arribar a la família i el va penjar a Twitter, a veure si algú li podia explicar com enviar-lo. La gent que s’encarrega de la concentració de cada dimecres a la plaça del Rei de Barcelona va voler organitzar un acte de lliurament públic. Més tard, en veient la bona acollida que tenia el dibuix, va sorgir la idea de fer-ne una exposició.

Jordi Magrià necessitava moltes hores. Cada dibuix demana unes vuitanta hores de dedicació. I s’hi ha d’afegir la complicació que ho fa amb un bolígraf, que no permet cap error. No es pot esborrar. Cal, doncs, molta paciència per a anar fent el dibuix ratlla a ratlla, capa a capa. I ho va anar fent de mica en mica.

Finalment es va fer la primera exposició al Memorial 1714, amb un gran acolliment. Després el boca a orella ha fet que l’exposició s’hagi anat movent de vila en vila, fins i tot ha traspassat fronteres.

Veient el poder d’aquests dibuixos, Bicman va voler fer un pas més: dóna suport econòmic als represaliats. Ven litografies dels presos i els exiliats, uns diners que van destinats a l’Associació Prou Repressió Política, impulsada per Tamara Carrasco, a l’Associació Catalana pels Drets Civils, dels familiars dels presos i els exiliats, a la Caixa de Solidaritat i a l’Associació Irídia, centre per la defensa del drets humans.

‘De tot plegat, em queda la satisfacció de saber que faig alguna cosa. Amb els meus dibuixos els ajudo a tenir més visibilitat’, diu. Magrià també està molt satisfet de la quantitat de gent que ha conegut aquests mesos. ‘Gent implicada amb la República, gent molt interessant.’

Text publicat a VilaWeb el 27/2/2019

Galeria Fotogràfica